Evertozan.blogg.se

I'd rather die on my feet, than live on my knees

Licenslopp!

Publicerad 2015-09-23 22:37:00 i Allmänt,

Idag har jag ridit licenslopp, behöver kompa då jag missade lite väl mycket sist. Fick låna Petronella Star av Åke Sundberg. Mest för att kolla så hon håller sig i trav, hon har "hoppat" (galopperat) de senaste 3 starterna så hon kvalade om sig i förra veckan.
Vilket sto alltså! En riktig morrhoppa, hur go som helst på gången, så tog de in henne i boxen & det såg ut som hon tappat en baksko så jag gick in & skulle kolla. Då sparkar hon mig rätt på knät. inte hårt, men tillräckligt så det kommer vara svullet imorgon. Gör iordning henne inför värmning, kommer ur stallet utan problem.
Börjar värma & hon är överallt & ingenstans.. Drar inåt & utåt, ökar farten, saktar ned & är allmänt ofokuserad. Sista rakan ökar jag rejält för att känna så hon håller sig. Inga problem, kommer in i stallet & hon får gå in & skita.
Åke går iväg & de ropar 5 min till defilering. Jag funderar lite hur jag ska göra då hon inte alltid står still när man hoppar upp från pall & det knappt går att röra sig på ryggen utan att hon flippar. Kommer iaf upp utan problem & släpper lös oss utan att hon får spel, blir sen till defileringen, men skiter i det, bara hon är lugn.
Gör de obligatoriska starterna & hon tvekar i varje start, kommer inte iväg riktigt. Löser det fint när de släpper loppet & vi ligger i rygg 3 invändigt. Plötsligt får hon massa krut i kroppen & bara drar, jag måste styra ut i andra spår för att inte rida in i vagnen framför. Hamnar nu rygg ledaren utvändigt. Ligger här hela första varvet, tills de byter plats fram. Hon framför mig ökar för att komma ned i innerspår & Petra ökar också, jag får hålla som en tok för att hon inte ska dra iväg. Ligger hela sista varvet i dödens & hon bara ökar & ökar! Kommer in på upploppet & hon ökar ytterligare!!! Slutar på en fin andra plats med massor av krafter kvar!
Fina häst! Grinar varje upplopp med denna damen! Hon bara gör, även om hon inte har ork kvar egentligen. Är mest nöjd över att ha norsken oryckt & inga tendenser till galopp under hela loppet! Är även nöjd med min egen prestation, har inte ridit lopp på snart ett halvår, har kortare läder än vanligt & loppet kändes inte ens jobbigt! Kommer kunna gå normalt imorgon, om inte knät ställer till det för mig dvs ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Evert

Här får ni följa mitt någorlunda stillsamma liv i målet mot körkort, montéryttare, tränare, egen häst & hund. Undrar ni något så får ni gärna höra av er!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela